Wat is een whitepaper?

Zoals je gelezen hebt, zijn er een paar regels voor het maken van een goede, geloofwaardige whitepaper. Maak hem niet te veel als een productfolder, dan schiet je je doel voorbij. De bedoeling is echt om jouzelf en je bedrijf als thought leader te presenteren. Dan moet je dus laten zien dat je

  • het vakgebied overziet, de theorie beheerst en de trends kent;
  • in staat bent om daaraan iets toe te voegen: een inzicht, analyse, oplossing.

In termen van publiceren: je moet van content produceren naar kennis bijdragen. Of vanuit je publiek bekeken: je gaat ze niet (alleen) informeren, je gaat ze ook iets leren zodat ze zelf informatie anders kunnen interpreteren.

In een ideale wereld doe je dit allemaal zelf — maar je komt wellicht de volgende problemen tegen:

  • Wie in mijn bedrijf heeft de tijd en het vermogen om hier een week of twee mee bezig te zijn?
  • Hoe kom ik van het niveau ‘informeren’ naar ‘mijn lezers iets leren’?
  • Hoe vind ik mijn materiaal (onderbouwing, voorbeelden, grafieken)?
  • Hoe zorg ik — als ik dit allemaal in huis heb — dat de whitepaper ook goed geschreven en mooi gepresenteerd wordt?
  • Als hij af is, wat dan? Zet ik hem op mijn site en… dat is het?

Om elk van deze redenen kun je ervoor kiezen het werk uit te besteden.

Daarvoor kun je bij de whitepaperschrijver terecht.

‘Wie in mijn bedrijf heeft de tijd en het vermogen om hier een week of twee mee bezig te zijn?’