Wat is een whitepaper?

Zoals je gelezen hebt, zijn er een paar regels voor het maken van een goede, geloofwaardige whitepaper. Maak hem niet te veel als een productfolder, dan schiet je je doel voorbij. De bedoeling is echt om jouzelf en je bedrijf als thought leader te presenteren. Dan moet je dus laten zien dat je

  • het vakgebied overziet, de theorie beheerst en de trends kent;
  • in staat bent om daaraan iets toe te voegen: een inzicht, analyse, oplossing.

In termen van publiceren: je moet van content produceren naar kennis bijdragen. Of vanuit je publiek bekeken: je gaat ze niet (alleen) informeren, je gaat ze ook iets leren zodat ze zelf informatie anders kunnen interpreteren.

In een ideale wereld doe je dit allemaal zelf — maar je komt wellicht de volgende problemen tegen:

  • Wie in mijn bedrijf heeft de tijd en het vermogen om hier een week of twee mee bezig te zijn?
  • Hoe kom ik van het niveau ‘informeren’ naar ‘mijn lezers iets leren’?
  • Hoe vind ik mijn materiaal (onderbouwing, voorbeelden, grafieken)?
  • Hoe zorg ik — als ik dit allemaal in huis heb — dat de whitepaper ook goed geschreven en mooi gepresenteerd wordt?
  • Als hij af is, wat dan? Zet ik hem op mijn site en… dat is het?

Om elk van deze redenen kun je ervoor kiezen het werk uit te besteden.

Daarvoor kun je bij de whitepaperschrijver terecht.

ZELF EEN WHITEPAPER SCHRIJVEN

Bedenk hierbij dat er meer manieren zijn om je whitepaper te gebruiken. Bijvoorbeeld als intern discussiestuk over innovatie in je organisatie. Lees daarover onze blog

Het kost je ongeveer twee weken tijd, de eerste keer wellicht wat langer. Met name het verzamelen van informatie en het op een neutrale manier presenteren van je eigen expertise is iets waar je een beetje handigheid in moet gaan krijgen. De rol van reviewers is in dit proces dan ook heel belangrijk: kies ze het liefst buiten je eigen organisatie!

Alle verdere tips en hulp voor het zelf schrijven van een whitepaper vind je hier.

EEN WHITEPAPER LATEN SCHRIJVEN

Een bijkomend voordeel van je whitepaper laten maken door de Whitepaperschrijver is dat je ook alleen het ontwerp kunt uitbesteden. Vaak zien we dat bedrijven weliswaar de kennis en zelfs het schrijftalent hebben, maar vervolgens moeite hebben met het ontwerp. Denk aan weinig specifieke stockfoto’s of sfeerbeeld die geen echte betekenis toevoegen, of juist alleen maar tekst en bijna geen visualisatie.

De slagkracht van een whitepaper neemt enorm toe als je hem er professioneel uit kunt laten zien. De vervolgstap naar Twitterberichten of LinkedIn-posts wordt door ene goede vormgeving ook kleiner.

Bij Whitepaperschrijver kun je je whitepaper laten ontwerpen als deel van een traject of als los staande dienst. Onder aan deze pagina kun je contact met ons opnemen.

‘Wie in mijn bedrijf heeft de tijd en het vermogen om hier een week of twee mee bezig te zijn?’