Soms is het handig om aan de hand van een voorbeeld te werken aan je eigen whitepaper. De bijgevoegde paper is door Vakmedianet geselecteerd als een van de sterkste voorbeelden. Wat ons betreft terecht: de paper is niet lang maar zeer informatief, helder geschreven, goed geïllustreerd (niet met zinloze stockfoto’s, bedoelen we daarmee), en bevat alle elementen die je van een whitepaper mag verwachten.  

Deze is zoals gezegd aan de korte kant, dus je zult zelf wellicht op meer pagina’s uitkomen. Dat is natuurlijk geen probleem. Houd de verdeling tekst/illustratie wel in de gaten. 

Je kunt desgewenst wat meer ‘leven’ creëren door nog quotes, grafieken of tussenkopjes toe te voegen.  

whitepaper template

Content expert Pieter Van Diggele deed voor Vakmedianet een uitgebreide beoordeling van 5 whitepapers, die hij maakte aan de hand van 14 criteria. Het is een boeiend onderzoek, met als belangrijkste conclusie:

‘Mijn grootste leerpunt van deze uit de hand gelopen whitepaper reviewsessie is dat de inhoud veruit het belangrijkst is bij een whitepaper. Die moet vanaf het begin duidelijk zijn en naadloos aansluiten bij de praktijk van de lezer. Een doordachte opbouw en vormgeving kunnen een goed verhaal vervolgens nóg effectiever maken.’

Daar sluiten we ons volledig bij aan.

 

Het bijgevoegde voorbeeld is heel geschikt om als template of uitgangspunt bij je eigen whitepaper te nemen. Van Diggele schrijf hierover: ‘Laat zien dat een inhoudelijk goede en waardevolle whitepaper niet per se heel mooi hoeft te zijn.’ Hij geeft 4 uit 5 sterren. Het enige smetje is de testimonial op pagina 6, die in zijn ogen te commercieel is.

Wij vinden dat wat te streng in de leer. Een apart geplaatst stukje over je eigen bedrijf, zeker uit de mond van een andere partij (klant, leverancier etc) is wat ons betreft acceptabel. Je publiek snapt heus wel dat je geen Van Dale of Wikipedia bent.