Een whitepaper beschrijft een (technisch) probleem, een ontwikkeling in de markt of in de maatschappij, of de ‘state of the art’ op een specifiek gebied. Ze zijn langer dan een blog (3000-6000 woorden) en worden doorgaans als PDF beschikbaar gesteld op internet.

De precieze definitie van een whitepaper verschilt per bedrijfstak. De term komt oorspronkelijk uit de politiek (Winston Churchill wordt vaak genoemd als degene die er het eerst gebruik van maakte). Daar waren het korte rapporten op, inderdaad, wit papier, die snel een probleem in kaart brachten, met voldoende informatie om een politieke besluit op te kunnen nemen.

Vandaag de dag worden ze met name veel gebruikt in de marketing, omdat whitepapers zeer geschikt zijn om een bedrijf als thought leader of kennisbank te kenschetsen. Een whitepaper wordt daar ingezet aan het begin van de funnel, om geïnteresseerde klanten meer te vertellen over het probleem waar het bedrijf een oplossing voor biedt.

Word een thought leader met een eigen whitepaper van jouw bedrijf!

wat doen whitepapers voor je marketing?

  • Kopers zoeken achtergrondinfo, praktische tips of oplossingen voor (technische) problemen. Whitepapers beantwoorden die vragen.
  • Whitepapers staan in de top-10 van meest gebruikte B2B-technieken. 78% van alle kopers heeft gebruik gemaakt van een whitepaper om hun koopbeslissingen op te baseren. (bron: Curata)
  • De beste whitepapers vormen onderdeel van een grotere contentstrategie.
  • Vergeet niet dat whitepapers, eenmaal geschreven, ook gepromoot moeten worden

WAT IS HET DOEL VAN EEN WHITEPAPER?

Zoals gezegd, tegenwoordig worden whitepapers ingezet als marketingmiddel. Ze kunnen leads genereren, potentiële klanten informeren, een bijdrage leveren aan een open discussie over branche-specifieke thema’s, in de bedrijfsmedia als artikel geplaatst worden, of selectiecommissies (denk aan de overheid) en potentiële investeerders overtuigen van de serieusheid van een bedrijf. In alle gevallen draagt een whitepaper bij aan een betrouwbare uitstraling.

EEN WHITEPAPER MAAKT VAN JOU EN JE BEDRIJF EEN ‘THOUGHT LEADER’.

Overigens hebben whitepapers soms ook afgeleide doelen: ze kunnen het salesteam helpen bij het vormen van hun verhaal, de geloofwaardigheid van het bedrijf bij de medewerkers vergroten, of bijdragen aan een beter beeld bij partners, leveranciers en concurrenten.