Over whitepapers

Wat je mag verwachten van een goede whitepaper.
En dus van ons.

Een whitepaper is

STATE OF
THE ART

Een whitepaper beschrijft een (technisch) probleem, een ontwikkeling in de markt of in de maatschappij, of de ‘state of the art’ op een specifiek gebied. Ze zijn langer dan een blog (3000-6000 woorden) en worden doorgaans als PDF beschikbaar gesteld op internet.

Vandaag de dag worden ze met name veel gebruikt in de marketing, omdat whitepapers zeer geschikt zijn om een bedrijf als thought leader of kennisbank te kenschetsen. Een whitepaper wordt daar ingezet aan het begin van de funnel, om geïnteresseerde klanten meer te vertellen over het probleem waar het bedrijf een oplossing voor biedt.

WHITEPAPER: BETEKENIS

De precieze betekenis van het woord whitepaper verschilt per bedrijfstak. Iedereen hanteert een iets andere definitie. De term komt oorspronkelijk uit de Engelse politiek (Winston Churchill wordt vaak genoemd als degene die er het eerst gebruik van maakte). Daar waren het korte rapporten op, inderdaad, wit papier, die snel een probleem in kaart brachten, met voldoende informatie om een politiek besluit op te kunnen nemen.

WAT DOET EEN WHITEPAPER?

Zoals gezegd worden whitepapers vooral ingezet als marketingmiddel. Ze kunnen leads genereren, potentiële klanten informeren, een bijdrage leveren aan een discussie over branche-specifieke thema’s, in de bedrijfsmedia als artikel geplaatst worden, of selectiecommissies (denk aan de overheid) en potentiële investeerders overtuigen van de serieusheid van een bedrijf. In alle gevallen draagt een whitepaper bij aan een betrouwbare uitstraling.

Wat doet een whitepaper voor je

Marketing

• Kopers zoeken achtergrondinfo, praktische tips of oplossingen voor (technische) problemen. Whitepapers beantwoorden die vragen.

• Whitepapers staan in de top-10 van meest gebruikte B2B-technieken. 78% van alle kopers heeft gebruik gemaakt van een whitepaper om hun koopbeslissingen op te baseren. (bron: Curata)

• De beste whitepapers vormen onderdeel van een grotere contentstrategie. Vergeet daarbij niet dat whitepapers, eenmaal geschreven, ook gepromoot moeten worden.

Overigens hebben whitepapers soms ook secundaire functies: ze kunnen het salesteam helpen bij het vormen van hun verhaal, het begrip van het bedrijfsverhaal bij de medewerkers vergroten, of bijdragen aan een beter beeld bij partners, leveranciers en concurrenten.

Whitepapers worden steeds vaker gebruikt als Proof of Concept en als Bid Book. Dat verandert wel de stijl en inhoud maar niet de opzet.

whitepaper definitie

Een whitepaper is

Geen folder

Een whitepaper is een op zich staand artikel of essay, dat een specifiek probleemveld in kaart brengt en oplossingen biedt; geen staalkaart van jouw producten en diensten.

Je kunt als bedrijf natuurlijk jouw oplossing, dienst of product noemen in het rapport, maar al te overduidelijk pushen is niet gewenst. Je moet feitelijk blijven, liefst op basis van degelijk onderzoek, en een kloppend, compleet beeld van een bepaalde ontwikkeling beschrijven.

BLOGS zijn korter, persoonlijker, en hoeven niet op onderzoek gebaseerd te zijn of feiten (cijfers, grafieken) te bevatten. Blogs worden vaak redelijk snel geschreven, en hebben een ‘levensduur’ van een week tot een paar maanden. Een goede whitepaper vergt meer tijd, maar kan soms wel enkele jaren relevant blijven.

Een ander punt is dat blogs altijd vanuit één persoon geschreven zijn terwijl whitepapers vaak vanuit een bedrijf of organisatie komen. Dat hoeft overigens niet beter te zijn: lees onze blog hierover.

Een whitepaper is

Geen blog

Een whitepaper is

Geen blog

BLOGS zijn korter, persoonlijker, en hoeven niet op onderzoek gebaseerd te zijn of feiten (cijfers, grafieken) te bevatten. Blogs worden vaak redelijk snel geschreven, en hebben een ‘levensduur’ van een week tot een paar maanden. Een goede whitepaper vergt meer tijd, maar kan soms wel enkele jaren relevant blijven.

Een ander punt is dat blogs altijd vanuit één persoon geschreven zijn terwijl whitepapers vaak vanuit een bedrijf of organisatie komen. Dat hoeft overigens niet beter te zijn: lees onze blog hierover.

Een whitepaper is

Geen case study

CASE STUDIES zijn meestal niet langer dan 500-2000 woorden, en worden doorgaans in de woorden van een tevreden klant gesteld. Het zijn dus vaak ‘voor-en-na’ verhalen: ‘Eerst hadden we dit probleem, toen kwam bedrijf X en bood ons de oplossing. Nu zijn we…’ 

Een whitepaper heeft een ‘drogere’, soms academische stijl en beschrijft een ontwikkeling (zonder een probleem of oplossing), of een probleem (en dan met idealiter meerdere oplossingen, niet alleen die van jouw bedrijf). Case studies worden doorgaans ook later in de verkoopcyclus ingezet, als een klant al bijna on board is.

Vriendelijk, ter zake. Goed begrip van onze
markt en van wat onze klanten zoeken.

TIMOCOM

Whitepaperschrijver biedt een combinatie van SEO-expertise en business savvy met ongekende uitgeef­ervaring en schrijf­talent. Deze expertise is probleem­loos uit te breiden tot webdesign, content marketing, webpromotie of uitgeef­strategieën. Mocht je whitepaper dus onderdeel zijn van een groter marketingplan, dan is WPS optimaal ingericht voor maximale aansluiting op al je initiatieven.

Whitepaperschrijver
Rotterdam, NL
Pim van Tol, hoofdredactie
06 4998 2490
info@whitepaperschrijver.nl