Gegeven het veelvuldig gebruik in de marketing, is het goed om kort te schetsen wat een whitepaper NIET is:

Het is geen product pitch

Je kunt als bedrijf natuurlijk jouw oplossing, dienst of product noemen in het rapport, maar al te overduidelijk pushen is niet gewenst. Je moet feitelijk blijven, liefst op basis van degelijk onderzoek, en een kloppend, compleet beeld van een bepaalde ontwikkeling beschrijven.

Een whitepaper is geen blogpost

Blogs zijn korter, persoonlijker, en hoeven niet op onderzoek gebaseerd te zijn of feiten (cijfers, grafieken) te bevatten. Blogs worden vaak redelijk snel geschreven, en hebben een ‘levensduur’ van een week tot een paar maanden. Een goede whitepaper vergt meer tijd, maar kan soms wel enkele jaren relevant blijven.

Een whitepaper is ook geen productbrochure

We zien dit soms wel gebeuren. Een whitepaper is een op zich staand artikel of essay, dat een specifiek probleemveld in kaart brengt en oplossingen biedt; geen staalkaart van jouw producten en diensten.

Een whitepaper is ook geen case study

Case studies zijn meestal niet langer dan 500-2000 woorden, en worden doorgaans in de woorden van een tevreden klant gesteld. Het zijn dus vaak ‘voor-en-na’ verhalen: ‘Eerst hadden we dit probleem, toen kwam bedrijf X en bood ons de oplossing. Nu zijn we…’  Een whitepaper heeft een ‘drogere’, soms academische stijl en beschrijft een ontwikkeling (zonder een probleem of oplossing), of een probleem (en dan met idealiter meerdere oplossingen, niet alleen die van jouw bedrijf). Case studies worden doorgaans ook later in de verkoopcyclus ingezet, als een klant al bijna on board is.

Pas op met té duidelijke zelfpromotie in je whitepaper!