Een whitepaper heeft deze
Hoewel er allerlei definities van een whitepaper zijn (en de term ook vaak verkeerd wordt gebruikt), mag je in een goede whitepaper de volgende onderdelen verwachten:
Mocht je vragen hebben of er gaandeweg niet uitkomen, neem dan contact op.
Een whitepaper heeft deze
Over de lengte verschillen de meningen: sommige schrijvers zeggen ‘minimaal 12 pagina’s, maximaal 50’ maar die zijn streng in de leer. Het gaat met name om de kracht van de inhoud, en die kan ook geloofwaardig worden gepresenteerd in 4 of 6 pagina’s.
De structuur van je hoofdverhaal is doorgaans een indeling in vijven:
Een whitepaper heeft deze
De structuur van je hoofdverhaal is doorgaans een indeling in vijven:
Bedenk van tevoren wie je publiek is en welk doel je met de whitepaper wilt bereiken.
Bedenk dit aan het
Bedenk dit aan het
Let op de juiste
De stijl is serieus, soms zelfs academisch. Er wordt doorgaans veel (technische) informatie in kort bestek gegeven. Lezers van whitepapers doen het doorgaans niet voor hun lol — het is werk, en het is een goede manier om in kort bestek iets te leren over een thema.
Dit gezegd hebbend, houd altijd rekening met het publiek waar je voor schrijft. Technische mensen willen alles goed snappen, en hebben dus veel details en vaktermen nodig. Schrijf je voor ondernemers of CEO’s, dan gaat het meer om marktkansen, visie en groeipotentieel. Financiële mensen hebben behoefte aan cijfers, aan ontwikkelingen (grafieken), en een goede onderbouwing. Dit is even snel geschetst, maar schrijf in elk geval ‘naar je publiek toe’ en niet vanuit je eigen kennis of enthousiasme.
Laat natuurlijk wel je eigen expertise zien. Dat kan op verschillende manieren, onder meer door eigen onderzoek te presenteren. Voor veel bedrijven gaat dat te ver, maar het is de moeite waard je erin te verdiepen. De meeste whitepapers halen hun onderbouwing van openbare onderzoeken op internet, van CBS bijvoorbeeld of meer specifieke brancheplatforms. Je hebt dus een groot voordeel als je eigen onderzoek of expertise kunt presenteren. Algemene rapporten zijn wel heel nuttig om trends te laten zien, of heersende aannames en voorkeuren zichtbaar te maken.
Let op de juiste
De stijl is serieus, soms zelfs academisch. Er wordt doorgaans veel (technische) informatie in kort bestek gegeven.
Dit gezegd hebbend, houd altijd rekening met het publiek waar je voor schrijft. Technische mensen willen bijvoorbeeld alles goed snappen, en hebben dus veel details en vaktermen nodig. Schrijf je voor ondernemers of CEO’s, dan gaat het meer om marktkansen, visie en groeipotentieel.
Laat natuurlijk wel je eigen expertise zien. Dat kan op verschillende manieren, onder meer door eigen onderzoek te presenteren.
Dit is een handige
Begin met het opzetten van je structuur:
De antwoorden op deze vragen leiden vanzelf tot:
Wat je dan nog overhoudt om in te vullen zijn:
Dit is een handige
Begin met het opzetten van je structuur:
De antwoorden op deze vragen leiden vanzelf tot:
Wat je dan nog overhoudt om in te vullen zijn:
Fantastisch gecoacht, met respect, waardering en geduld.
HAAGSE BEEK ORGANISATIEADVIES
Whitepaperschrijver biedt een combinatie van SEO-expertise en business savvy met ongekende uitgeefervaring en schrijftalent. Deze expertise is probleemloos uit te breiden tot webdesign, content marketing, webpromotie of uitgeefstrategieën. Mocht je whitepaper dus onderdeel zijn van een groter marketingplan, dan is WPS optimaal ingericht voor maximale aansluiting op al je initiatieven.
Whitepaperschrijver
Rotterdam, NL
Pim van Tol, hoofdredactie
06 4998 2490
info@whitepaperschrijver.nl