Als een whitepaper een toonbeeld van jouw bedrijfsexpertise moet zijn (en wij vinden dat dat zo is), dan kun je je afvragen waar je de kennis vandaan haalt. Uitgebreide research buiten je bedrijf zou eigenlijk niet aan de orde moeten zijn: een goed whitepaper destilleert de intern aanwezige kennis. In deze blog beschrijven we kort waar en hoe je informatie ophaalt.
1.
Vraag een expert op een deelgebied om zijn of haar ideeën op papier te zetten. Bij één bron beginnen is het gemakkelijkst en ook vaak het best. ‘In commissie’ geschreven stukken verliezen vaak aan scherpte en kosten veel tijd. De expert zal logischerwijs slechts een deel van jouw bedrijfsexpertise highlighten. Dat kun je oplossen door aan het begin en het eind de link naar je bedrijfsdoelen of kernactiviteiten expliciet te maken. Houd hier het beeld van een zon voor ogen, waarvan de stralen steeds vanuit het centrum komen. Elk whitepaper verwijst terug naar de bron en vertegenwoordigd één aspect ervan.
2.
Belast één iemand met het ophalen van informatie uit een team, en vraag een ander hiervan een stuk te maken. Als je kennis en expertise echt in meerdere mensen schuilt, is het zinvol om één persoon aan te wijzen die alle informatie verzamelt. Die kent dus alle tramleden, weet waarover het gaat en wat wel of niet relevant is. Idealiter vraag je nu een andere medewerker (of nog beter, een outsider) om er een verhaal van te maken. Wie ver ingevoerd is in de materie kan een blinde vlek krijgen voor hoe alles met elkaar samenhangt, het grotere plaatje.
3.
Vraag aan klanten wat zij graag van je willen weten. Of vraag ze wat zij als jouw specialiteit zien. Soms moet je even buiten jezelf treden om te zien waar je eigenheid zit. Voor jou zijn veel zaken immers vanzelfsprekend. Daar zul je dus ook niet over (kunnen of willen) schrijven.
In alle gevallen geldt: als je ideeën en kennis hebt verzameld, bedenk dat goed wat een voor de klant logische volgorde is om erover te lezen. Vermijd dat je ‘van binnen naar buiten’ gaat vertellen, van het begin van je proces naar het eind bijvoorbeeld. De blik van je klant is doorgaans omgekeerd: hij kijkt van buiten naar binnen, en ziet alleen het eindresultaat.
Heb jij nog andere manieren om materiaal voor whitepapers te verzamelen? We horen het graag!