Hoe meet je de effectiviteit van een whitepaper?

 

EEN INVESTERING IN CONTENT MARKETING moet zich terugbetalen, of het nu tijd of geld was dat je erin stak. Maar hoe meet je de effectiviteit van een whitepapercampagne? Er zijn grof geegd verschillende manieren om hiernaar te kijken.

 

1 • Aantal leads of waarde van leads

Dit is het makkelijkst in financiële zin. Heb je een met een investering (in uitbesteding of omgerekende ‘verloren’ manuren) ter waarde van 2500 euro één opdracht van een nieuwe klant binnen ter waarde van 15.000 euro, dan is het een renderende investering geweest.

Het is een beetje kort door de bocht om er zo naar te kijken want veel winst zit in goodwill, zichtbaarheid, toegenomen autoriteit – zaken die moeilijk in harde euro’s om te zetten zijn. Kijk dus ook zeker naar het aantal leads: je wilt zeker tussen de 10 en 20 nieuwe contacten leggen, al komt daar misschien niet direct een opdracht uit.

 

2 • Toegenomen bezoek op site/Linkedin-pagina, aantal likes etc

Dit is diffuus, maar belangrijk ‘laaghangend fruit’. Je hoopt met een whitepaper meer autoriteit en zichtbaarheid te verwerven, dus toegenomen ‘social’ verkeer – hoe je het ook meet – is belangrijk. Je legt het fundament onder meer en betere leads.

Je kunt het simpel houden met een streefcijfer of all-out gaan met een meetmodel dat clicks omzet in een potentiële waarde. Wil je de diepte in op dit gebied, lees dan de artikelen van Efraim Salari op Marketingfacts.

 

3 • Interne bij-effecten

Ik noem deze categorie omdat vaak blijkt dat hier meer waarde in schuilt dan je vooraf dacht. Bij het maken van een whitepaper(campagne) richt je je – terecht – naar buiten maar veel ondernemers merken achteraf dat veel, soms de meeste, winst zat in de interne discussies rond de whitepaper.

De neuzen staan weer dezelfde kant op, taken en doelen zijn helderder, de ‘corporate story’ brengt nieuwe energie… Op allerlei onverwachte, strategische plekken blijkt een whitepaper veel goeds te verrichten. Deze waarde valt niet in geld uit te drukken, maar houd er zeker rekening mee!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *