4 manieren om een whitepaper verder te gebruiken

Een whitepaper plan je vanuit je marketing budget, en dus wil je leads. Dat is kort gezegd het doel ervan. Misschien heb je een aantal in je hoofd, misschien wil je de investering terug – het doel moet in elk geval zijn dat er nieuwe klanten naar je toe komen.

Met dat uitgangspunt is de vraag relevant hoe je je whitepaper gaat inzetten. Waar komt hij te staan? Wat we vaak zien, is dat hij op je site terechtkomt, met een ‘betaalmuur’ ervoor in de vorm van een formulier waarop mensen naam plus emailadres moeten invullen. Vervolgens plaats je op Linkedin, Facebook en Twitter een bericht met een link naar je site: ‘Download nu onze whitepaper!’

Een goed begin, maar niet genoeg. Er zijn nog vier andere manieren om profijt te hebben van je whitepaper.

1 – Als ‘folder’ voor je verkoop buitendienst

Wat let je om een aantal exemplaren mooi af te drukken en mee te geven aan je verkopers? Het is een mooi visitekaartje, dat prettiger uitdeelt dan alleen een kaartje.

2 – Als SEO-content op je website

Het nadeel van een PDF is dat hij niet meetelt in je SEO-waardering. Je kunt de tekst van je whitepaper ‘uitkleden’ en in speciale pagina’s op je website zetten. Daarmee bouw je een ‘kennisbank’ op die je naar believen scherp kunt zetten met SEO-tools.

3 – Als basis voor andere contentvormen

Heb je eenmaal de moeite genomen om een langer stuk tekst te (laten) schrijven, dan is dat uitstekend basismateriaal voor nieuwe blogs, tweets, en posts. Met een enkel regeltje tekst erbij (verwijzing naar de actualiteit, met name) heb je zo een scherpe of behulpzame reactie op een recente ontwikkeling. Je kunt hier bij het schrijven van je whitepaper al rekening mee houden (wij leggen je graag uit hoe!)

4 – Als discussiestuk voor interne verandertrajecten

Vaak worden whitepapers alleen gezien als marketing tools (zie de introductie). Maar als je een degelijk verhaal hebt staan waar je expertise goed in doorklinkt, dan zul je merken dat dit heel behulpzaam is bij interne discussies. Waar staan we voor? Waar moeten we heen? Hoe krijgen we de klant meer in het vizier? Hoe werken we aan optimalisatie? Deze vragen beantwoord je negen van de tien keer niet alleen voor je klanten en prospects, maar ook voor je medewerkers.

Heb jij nog andere toepassingen voor whitepapers gevonden? We horen het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *