De beste whitepaperschrijvers – volgens whitepaperschrijver

Het zal je niet ontgaan zijn dat heel veel bureaus en individuen inmiddels whitepapers voor je willen schrijven. De whitepaper is een hype, en dus schieten de aanbieders als paddenstoelen uit de grond.

Uitleggen wat een whitepaper is en waarom je er een moet hebben, doen ze allemaal. Wij ook. Wat ik nergens las: hoe moet je nu weten wie de beste partij is voor jouw eigen whitepaper? Die vraag gaan ‘Wij van WC Eend’ in deze blog beantwoorden.

 

Tekstschrijvers, marketeers en een zwitsers zakmes

Alle gekheid terzijde, er zijn grofweg drie groepen van aanbieders op dit terrein. De eerste en grootste groep is tekstschrijvers (eenlingen en bureaus). Het zijn journalisten, beroepsschrijvers, ghostwriters of anderszins taalkundig sterke mensen.

Zij kunnen goed naar je luisteren (of je materiaal in ontvangst nemen) en er een verhaal van maken dat lekker leest en aan alle publicatievoorwaarden voldoet. Misschien heb je zelf al een eerste versie geschreven, die je nog eens wilt laten toetsen of corrigeren door een professional.

Deze mensen zijn vooral goed in te schakelen als je je kennis paraat hebt, weet wie je wilt bereiken en ook weet welke materiaal (cases, theorieën) daarvoor geschikt is.

De tweede groep mensen komt vanuit de marketing (dit zijn vooral bureaus). Hun tekstuele expertise kan heel goed zijn, maar kan het ook afleggen tegen hun marketing- en social-skills. Deze partijen nemen soms een journalist in de arm voor de tekstuele kant, en zetten hun eigen expertise in als het gaat om Linkedin of andere platforms, Adwords, SEO en dergelijke zaken.

Deze partijen zijn goed in te zetten als je vooral een groot bereik wilt en niet precies weet welke kanalen je moet bewandelen. Deze groep kan je goed helpen te bepalen wie je wilt bereiken en met welke onderwerpen je dat het best kan doen.

Een caveat bij de bureaus: een aantal van hen werkt met abonnementen, en gaan er dus van uit dat je vanaf nu al je communicatie bij hen gaat onderbrengen. Dat is misschien niet zo handig als je niet meer wilt dan een of twee whitepapers.

 

En wij dan?

Wie zit er in de derde groep? Tja, dat zijn wij. We hebben goed rondgekeken, maar wij brengen een aantal expertises bij elkaar tot een mix die we elders niet zijn tegengekomen:

  • Uitgebreide uitgeefervaring. Dat betekent dat we je ook kunnen helpen met uitdenken van WAT en HOE je wilt schrijven. Dus als je nog niet precies weet hoe je je kennis moet uitventen, dan helpen wij je daarbij — inclusief het maken van een plan om je whitepaper op te lijnen met je andere interne en externe uitingen.
  • Uitgebreide SEO- en Adwords-ervaring (dit delen we met de tweede groep).
  • Literaire stijl- en taalbeheersing (dit vind je ook bij sommige betere tekstbureaus).
  • Sterke personal en corporate branding expertise (dit vind je ten dele ook bij de tweede groep).

 

Zijn wij de ‘best of all possible worlds’? Niet per se. Je hebt geen Zwitsers zakmes nodig om een boterham te snijden: wie precies weet wat er nog aan zijn expertise mist, kan heel goed terecht bij de eerste twee groepen. Whitepaperschrijver.nl is vooral een goede partij als

  1. je nog niet precies weet waar je expertise zit en hoe je die moet munten
  2. je al wel een idee hebt voor een whitepaper, maar hulp wilt bij het maken ervan en het coördineren van de whitepaper met je andere (media)uitingen.

 

Vanzelfsprekend houden we ons ook aanbevolen voor de andere klussen. Maar hopelijk kun je met deze informatie wel trefzekerder kiezen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *